Ingrid Christina

Direktlänk till inlägg 19 mars 2012

Kroppens förändring med åldern

Av Ingrid - 19 mars 2012 16:49



Det har varit en artikelserie i LT om medeciner och hur äldre övermedicineras.

Jag fastnade för den här snutten i artikeln. Just det att kroppen förändras när man blir äldre. Att mängden kroppsvatten minskar, vilket i sin tur medför att mängd en kroppsfett ökar. Det blir ju också så att inte enbart läkemedel får större volym att fördela sig i och ligger kvar längre i kroppen.




Även vitaminer och kosttillskott får en annan verkan än när man var yngre.




Att kroppsfettet ökar, ger nog förklaring också till varför man blir rundare allt eftersom åren går. Dels rör man sig kanske inte lika mycket som när man var yngre och hade småbarn och ett mera aktivt liv. Det här stämmer ju inte för alla. Men många gånger har jag tänkt på att man blir rundare med åren och funderat lite på anledningen. Visst har det också att göra med att man kanske inte äter så nyttigt jämt och blir lite bekvämare i att röra sig.                                                


Man ska ju vara rädd om sig och tänka på vad man äter och     dricker. Hjälpa kroppen med bra kost och underhålla den med nyttigt kosttillskott. Näringen i tex frukt och grönsaker är inte detsamma idag som för 20 år sedan.

På samma sätt som man underhåller en bil, så att den inte skär ihop, så bör man underhålla sin kropp.                                       

Om man mår bra och inte känner någon förändring av kosttillskott så är det jättebra. Man behöver då underhålla det och inte vänta tills kroppen säger ifrån och det blir svårare att komma ifatt det friska igen.                                              





Det här tar jag varje dag för att må bra:

En daglig hutt.  Calcium med Magnesium och vitamin D. Kroppens förmåga att ta upp Calcium avtar med åren och i vårat solfattiga land så behövs extra tillskott av det.  Klicka gärna på den blå texten.                                                                                      



 
 
jeanette sandelin

jeanette sandelin

19 mars 2012 18:04

tänkte på det att kosttillskott får en annan verkan = mer eller mindre ? jag äter massor av sådant för jag gillar det helt enkelt.
har slutat med lchf nu - funkar ju inte.
tack för lite tankar kring åldrandet - det behövs.
kram från ett ljust men iskallt dalsland//

http://jeanettish.blogspot.com

 
Tomtan

Tomtan

19 mars 2012 18:18

De är sorligt att de övermedicinerar våra gamla!!!

http://www.entomtastankarochfunderingar.blogspot.com

 
Äppelblom

Äppelblom

19 mars 2012 19:53

VitaePro har jag ätit några år och tycker att det gör mig smidigare.
Ha en fortsatt fin vecka!

http://skogsvandring.blogspot.com

 
Gardenhouse

Gardenhouse

19 mars 2012 20:38

Vad jag håller med dig!
Själv har jag sedan några veckor tillbaka ätit smoothie varje morgon, innehållande linfröolja massor av frukt och yoggi av nåt slag. Sedan dess är magen som ny!
Kram Sussi

http://www.gardenhouse.blogg.se

 
dianasdrommar

dianasdrommar

20 mars 2012 05:26

Det är nog viktigt att tänka på vad man äter och dricker kram Diana

http://xn--dianasdrmmar-cjb.se

 
UllaMona

UllaMona

20 mars 2012 08:45

Grattis grattis till att bli farmor igen!!!!
Under ett års tid äter jag smoothie varje morgon
½ banan, 1 dl frusen mango eller andra frukter eller bär,!½ dl lättkeselle. 1½ dl lättmjölk, 1 msk linfröolja samt ett kokt ägg och jag tycker att det är en bra start på morgonen.

Sedan håller jag mig till ISO dieten, plockar bort en del grönsaker eftersom jag mår illa av dem. All sorts sallad får jag ont i magen av, gurka och tomat gåt någotsånär samt alla sorters bär och rotfrukter.


http://ullamona.blogspot.com

 
Rigmor

Rigmor

20 mars 2012 08:58

Det är svårt det där med medicinering och gamla. Är det så att du bor hemma och klarar dej själv så kan du i princip gå till hur många olika läkare du vill och få medicin utskriven, de har ingen rätt att ta reda på vad du äter innan, om du inte själv berättar det. Många gamla har en övertro till mediciner, och när de sen kommer in på ett boende så brukar man som regel gå igenom alla mediciner, för att just ta bort överflödigt och sånt som kanske inte passar ihop. Här i kommunen, vet inte om det är så i hela landet, kommer sjukvården att i fortsättningen (från första april) kunna se en patients hela läkemedelslista oavsett var du söker, och det kommer ju att bli så mycket bättre. Sen är det helt rätt, man lägger på sej mer ju äldre man blir, men man ändrar sällan matintaget...
Jag är dålig på att äta extra kalcium och D-vitamin vintertid. Brukar börja så snyggt på hösten, men sen så...
Ha det så gott!!
Kram kram

http://www.paradisetbergamon.blogspot.com

 
Gardenhouse

Gardenhouse

20 mars 2012 15:29

Jo då igår trotsade vi blåsten drog upp på fjället i vart fall, idag hann vi åka klart innan den kom :)
Ha det gott!
Kram Sussi

http://www.gardenhouse.blogg.se

 
Ingen bild

Katarina

21 mars 2012 10:37

Ja visst är det lite skrämmande med mediciner och äldre människor som kanske äter mediciner för en det ena och en det andra, och dessutom måste äta mediciner för att andra mediciner ger biverkningar. Och det verkar som att har de en gång blivit insatt på tex. alvedon så ska de fortsätta äta det livet ut. Det är synd om äldre som inte alltid hör eller förstår tex. stafettläkare. Om man inte kan lita på läkaren, vem ska man då lita på?
Bra inlägg :O) Kram Katarina.

 
maidi

maidi

21 mars 2012 11:52

Javisst, så rätt du har..
De "runda" formerna man fått på senaste åren verkar också helt omöjliga att få bort men det är väl som du säger att jag rör mig för lite,,

Kram Maidi

http://www.svartairisen.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingrid - 5 december 2013 02:37

  Alla mina 6 vackra härliga barn.   Nu var det evigheter sedan jag skrev något här. Det här året har verkligen varit händelserikt. Mycket har hänt och händer fortfarande.   Jag hoppar fram till april då jag och yngste sonen flyttade...

Av Ingrid - 17 september 2012 16:00

  Oslosonen och Belle, som föddes 6 augusti här på sjukhuset i Östersund. En riktig sötnos som är rena drömbebisen och mest bara äter och sover :-). De var kvar här ett tag efteråt och jag kunde ju då få träffa och gosa med henne några gånger. ...

Av Ingrid - 8 augusti 2012 15:45

  Här firar vi att sonen ska iväg till Skellefteå och universitetet där för utbildning och bli Datorgrafiker (klickbart). Först tackade han nej, med möjlighet att ändra sig.   Efter att vi inom familjen pratat förstånd med honom, så tog ...

Av Ingrid - 3 augusti 2012 18:30

  Två regnbågar samtidigt inger hopp och framtidstro :-).   I söndags tog Oslosonen med sambo med oss på matmarknad i Ås. Vädret var perfekt och så mycket gott att smaka och köpa där. Jag köpte med en drös tunnbrödskakor. De bakades sam...

Av Ingrid - 16 juli 2012 22:47


  Tjoho! Äntligen har jag haft en bra dag. Det är första dagen på flera veckor som värken hållt sig hyffsat borta. Tom. har jag kunnat sitta och det kan ingen ana vad skönt det är. En så vanlig sak som att sitta har jag inte kunnat gjort under ...

Presentation

6 barns mor. Vuxna utflugna barn, barnbarn + 1 tonåring som går sista året på gymnasiet. Irrar runt lite i tillvaron och söker plattan att stå på inför att både barnen och jag står på egna ben :-).

Länkar

Översättning

Senaste inläggen

Gästbok

Välkomna besök from 3/3-12

Bloggar jag följer

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tidigare år


Skapa flashcards