Ingrid Christina

Alla inlägg under maj 2012

Av Ingrid - 30 maj 2012 17:38



Häromveckan så gjorde jag två satser glass med olika smaker. Gott gott blev det och det tog inte många dagar förräns allt var uppätet :-).


Grundreceptet hittar du  HÄR




Den ena satsen smaksatte jag med ekologiskt vaniljpulver, ett par skedar snabbkaffe och chokladknappar.




Den andra satsen gjorde jag med vaniljpulvret och minimarshallows.  


Av Ingrid - 29 maj 2012 01:21



Hoppas ni alla haft en härlig pingsthelg.


Min pingst, morsdag + min födelsedag i går, måndag, har varit så härlig.  Vädret visade sig från sin bästa sida med sol och värme hela helgen. På morsdag så överraskade ungdomarna mig med egengjord smörgåstårta. Sen bjöd dom mig på mat på Easten Palace. Vilka härliga ungar jag har  . Oslodottern ringde och surrade en sväng och Oslosonen ringde tolv på natten och grattade mig.


     

Äldste sonen med familj + dottern och hennes kille + studentsonen och hans tjej på födelsedagsmiddagen.

Många telesamtal kom och grattishälsningar på FB också.




Nya kameran hämtade jag ut strax innan alla kom och invigde den lite på ungdomarna. Jag hann inte lära in mig på den än, men några foton blev tagna ialla fall. Här på studentsonen och hans fina flickvän.




Dottern vill helst inte vara med på foton :-).

  

På kvällen ringde Oslosonen igen och han gav mig den bästa presenten av alla. Dom ska ju ha sitt första barn i början av augusti och dom har bestämt att dom ska föda sin lilltös här i stan. Det är lycka om något för mig att få träffa lilltösen när hon är nyfödd och följa dom lite sådär i början :-).


Av Ingrid - 25 maj 2012 15:30



Det är ingen hejd med vad jag har nätshoppat sista dagarna :-). Men med sonens hjälp och efter forskande på nätet så blev det denna tv och detta ljud med radio och annat örongodis som inhandlades + modul för mitt Boxerkort för 3888:-. Här i huset finns det inte kabeltv.

Tv apparater har verkligen gått ner i pris. När jag köpte en tv sist, så var den dyrare än den jag köpt nu. Sen vet jag ju inte hur länge beräknade livslängd är? Men den tjocktv jag har nu har inte hållit så många år förräns ljudet lagt av.

 


Det jag fastnade för med denna ljudanläggning var, dels omdömen om det och sen priset förståss. Sen att man kan spela upp sina dvd skivor i den och att det är radio i den  avgjorde det hela. Nu bara längtar jag tills  allt kommer hem till mig. Har saknat en riktig stereo med radio så länge. Jag köpte en stereo genom tradera för många år sedan och den fungerade sällan för och den fick gå till dom sälla teknikmarkerna när vi flyttade förra våren. Men nu ska jag få njuta både av en bra tv och ljud med radio :-). Vojne vad bra det har varit att spara en slant i flera år och kunna köpa det som längtats efter.


Studentsonen och hans kompis åkte med mig upp till Lillänge för att kolla tv. Men dom var så dyra där.


Kul var det ändå med turen med killarna som laddat ner en app från Mc Donalds, där dom via gps skulle hitta en gratis wrap.

Sonens kompis såg att det skulle finnas innan Lillänge och efter att ha åkt efter deras gps så var vi i ett villaområde och en stig in i liten skog där. killarna stack iväg och kom glada ihågen tillbaks att dom  hittat det.


Så det var bara att köra dom till Mc Donalds och uthämtande av en gratis wrap.

För mig kändes det ungefär som dom letade efter orieteringsmärke :-)´. Sonen hade hittat en nära hans skola tidigare under dagen. Jag tyckte det var nåt reklamjippo för att få ungdomar att köpa mera skräpmat. Men enligt killarna så var det att Mc Donald´s vill aktivera ungdomar mera att röra på sig. Det gör dom ju genom att få gratis mat och leta detta ute i "bushen".



Tiden går fort och nu blir det pingsthelg.



Jag önskar Ealla en fin Pingst 

Av Ingrid - 23 maj 2012 18:02



Efter många timmars forskande på nätet efter en bra billig systemkamera, så slog jag till igår kväll och beställde denna från SIBA. Det är otroligt bra med nätet att leta det man vill ha. Dels omdömen, fakta, bästa priser och sen att kunna enkelt klicka hem det man vill ha. Minne, 4 GB, köpte jag billigt på Tradera häromdagen och det har landat hos mig idag.

Första digitalkameran jag köpte var i början på 2000- talet och då finns det några få att välja mellan. De var inlåsta i en glasmonter  :-). Dyra som attans var dom också. När jag köpte den så frågade säljaren om jag skulle ha ett minne till den. Minne???? Jag fattade inte vad han pratade om. Nu efter att ha haft x antal kameror, både enklare modeller och stora, så nära man kan komma en systemkamera, så ska jag prova en enklare modell av systemkamera. Spännande, spännande :-). 


Nästa stora projekt blir att hitta en bra tv också.


I går kom värmen hit till stan. Hur varmt och skönt som helst är det ute nu. Utemöblerna är framtagna och så skönt att kunna sitta ute på vår lilla uteplätt.

Av Ingrid - 19 maj 2012 16:23

 


Såhär glad blir man när man införskaffat lite nya kläder :-). Jag skickade efter på Lindex sida. Kategori outlet och praktiskt att få hämta ut sen på Lindex här i stan. Mest bra att man kan prova hemma i lugn och ro och är det något som inte passar så lämnar man igen där på affären. Jag hittade så sköna byxor i bra kvalite. Nästan som lite tjockare tights med bred resår i midjan. Tröjan är superskön också. En tröja lämnade jag igen igår och hittade då en fin klänning, tights och en fin tunika. Tunikan ska jag lämna igen till veckan för den var inte alls min stil. Allt var på rea och inte så dyrt blev det. Ändå får jag nästan ångest när jag handlar till mig själv. Det var evigheter jag köpte något nytt och ändå känns det onödigt. Känner ni andra igen den känslan?




Häromkvällen låg dimman tjock över sjön och man såg knappt till andra sidan. Löven hade inte spruckit ut än på träden. I dag har det regnat och det gjorde nog susen för nu har gröna skira blad kommit fram och det är så fint och luften härligt skön.


På tal om shoppa så har jag mer ångest över det. Tv:n här i rummet är en tjocktv och sjunger nog på sista versen. Man får nästan tinitus av det surrande ljudet som alltid låter. Vare sig man har ljudet på eller av. Jag har ju sparat med bra ränta i några år och det har blivit en liten slant där. I går satte jag över pengar därifrån till mitt konto och ska investera i en platt tv och en kamera. Lyx i stora format för mig det :-). Hela kvällen i går så googlade jag kameror.


I går efter shoppande och ärenden så åkte jag hem till dottern med 2 nya pelargonier  nya krukor till henne. Coop hade fina billiga och det var så kul att kunna ge henne dom. Hon bjöd på nybakat matbröd. Nu njuter hon av att ha stort riktigt kök. I den förra hyrda i 2:a hand, så var det bara ett litet trinettkök och det duger ju inte till en kock som gillar att laga mat och baka :-). 


Önskar er alla en fortsatt fin helg

 
Av Ingrid - 17 maj 2012 22:32

 


I går var det studentbal på Gamla Teatern. Sonen och hans flickvän var så fina så fina. Hon hade låtit sy upp en så vacker klänning och en slips av samma tyg till sonen. Tur med vädret hade dom också Lite småskivitter av regnet kom först när det var dags för dom att gå in till festen.

Det är så kul att se alla vackert uppklädda ungdomar när dom anländer till balen. Många kommer i gamla fina bilar. Jag har tur som får uppleva det här 3 år på raken med mina ungdomar.




Mina 3 yngsta barn. Förra året så gick dottern ut och var på bal. Nästa år är det yngste sonens tur.


Efter dottern och hennes kille, yngste sonen och jag sett på dom fina balungdomarna så gick vi och tog en fika på Törners. Kul att umgås och surra lite. Idag tog dottern en promenad hem till oss. Ganska skönt att det är en röd dag och alla kan ta det lugnt idag.


Tack för alla fina kommentarer ni ger mig. På sista tiden har jag legat efter att hälsa på era bloggar.  Men det kommer tid till det också :-) 

Av Ingrid - 9 maj 2012 23:57


Tidig morgon, lördag 5 maj och det snöar. Skönt var det ändå att allt tinade snabbt bort.  Nu får man ju hoppas att man inte ska behöva se snö igen på länge. På nåt sätt så fick jag ändå njuta av att jag äntligen fått garage och bilen står torrt och bra till där.


Den här årstiden så kommer bloggandet mer på efterkälken än vanligt. Nu riktas fokus in på att sönerna snart går ut skolan. Näst yngste sonen tar ju studenten och nästa onsdag så är det studentbal. Kostym, skjorta och slips är införskaffade. Dressman har bra paketpris på det nu och det tackar och bugar ju man för :-). Sonens tjej har låtis sy upp en fin balklänning och dom båda längtar förståss till balen.

För mig känns det både bra och sorgsamt. När jag fick se sonen i kostymen med snygga skjortan och slipsen, så insåg jag än mer hur vuxen han har blivit och hur nära det är att han lämnar boet och ännu ett kapitel avslutas för mig som mamma.

Självklart slutar man ju inte att vara förälder när livet går in i nya skeden för ens barn. Det gäller bara att man själv ska ställa om sig i det också. Sista åren har det varit så många förändringar och jag har fortfarande lite svårt att anpassa mig till det. I bland vill jag bara stoppa tiden och gå tillbaks några år för att ha förberett mig bättre. Men kan man egentligen förbereda sig??


Studentsonen och hans tjej och jag var till Maxi och handlade i kväll. När jag skjutsat dom hem till henne så åkte jag och hälsade på dottern i hennes nya bo. Det är så trivsamt där och jag "lyfter på hatten" över att hon fixade att få den lägenheten och fått till den så hemtrevlig. Det är som en mix av henne, Oslodottern och Oslosonen där. Hon fick ju låna deras möbler och lite annat, som ändå bara stod förvarade från då dom flyttade ur sina lägenheter i stan. Det är härligt med många barn och dom ställer upp för varandra. Oavsett åldersskillnad mellan som så är dom sammansvetsade. Syskon är nog den bästa "gåva" jag gett dom.

Av Ingrid - 2 maj 2012 23:05



Firar  dotterns flytt och att jag har garageplats from idag. Firar med att göra smarrig glass.


 


Idag smaksatte jag med Chokladkex Med Tofee och frön från vaniljstång. Mitt grundrecept hittar du HÄR.


I dag var dottern och jag på stan i ärenden. Jag hämtade ut garagenyckeln och medecin för  sköldkörteln. Det tar en evig tid att hitta rätt dosering för den. Efter senaste provet så höjs dosen igen. Nytt prov ska tas i slutet av maj.

Efter stan åkte vi upp till Jysk där dottern köpte gardiner och annat till sitt nya bo. Sen den vanliga svängen till Willys och hem hit efter det. Hon stannade och åt middag med oss. När jag skjutsade hem henne så följde sönerna med efter att vi pytsade in vinterdäcken i garaget. Det är tur man spar vissa grejor när man flyttar. Jag hade gardinstänger dottern kunde ta och det blev så himla fint med dom nya gardinerna hos henne.


När vi kom hem så var det bara  att ta fram sopen och dammsugaren. Vardagsrumsfönstret går inte att spärra fast när man öppnar det och det blev korsdrag innan jag åkte och hämtade dottern. Blomkruka och annat small i golvet och blomjord överallt under fönstret. Men det blev ju nystädat samtidigt också. Inget ont som inte har nåt gott med sig :-). 


I går hade jag heldag i tvättstugan. Började sju på morgonen och var färdig nio på kvällen. Huga vad jag saknar att ha min egna tvättmaskin uppe och inte i förvaring i förrådet. Så less på att badrummet är för litet för den.

Presentation

6 barns mor. Vuxna utflugna barn, barnbarn + 1 tonåring som går sista året på gymnasiet. Irrar runt lite i tillvaron och söker plattan att stå på inför att både barnen och jag står på egna ben :-).

Länkar

Översättning

Senaste inläggen

Gästbok

Välkomna besök from 3/3-12

Bloggar jag följer

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards