Ingrid Christina

Direktlänk till inlägg 9 maj 2012

Ungdomarna

Av Ingrid - 9 maj 2012 23:57


Tidig morgon, lördag 5 maj och det snöar. Skönt var det ändå att allt tinade snabbt bort.  Nu får man ju hoppas att man inte ska behöva se snö igen på länge. På nåt sätt så fick jag ändå njuta av att jag äntligen fått garage och bilen står torrt och bra till där.


Den här årstiden så kommer bloggandet mer på efterkälken än vanligt. Nu riktas fokus in på att sönerna snart går ut skolan. Näst yngste sonen tar ju studenten och nästa onsdag så är det studentbal. Kostym, skjorta och slips är införskaffade. Dressman har bra paketpris på det nu och det tackar och bugar ju man för :-). Sonens tjej har låtis sy upp en fin balklänning och dom båda längtar förståss till balen.

För mig känns det både bra och sorgsamt. När jag fick se sonen i kostymen med snygga skjortan och slipsen, så insåg jag än mer hur vuxen han har blivit och hur nära det är att han lämnar boet och ännu ett kapitel avslutas för mig som mamma.

Självklart slutar man ju inte att vara förälder när livet går in i nya skeden för ens barn. Det gäller bara att man själv ska ställa om sig i det också. Sista åren har det varit så många förändringar och jag har fortfarande lite svårt att anpassa mig till det. I bland vill jag bara stoppa tiden och gå tillbaks några år för att ha förberett mig bättre. Men kan man egentligen förbereda sig??


Studentsonen och hans tjej och jag var till Maxi och handlade i kväll. När jag skjutsat dom hem till henne så åkte jag och hälsade på dottern i hennes nya bo. Det är så trivsamt där och jag "lyfter på hatten" över att hon fixade att få den lägenheten och fått till den så hemtrevlig. Det är som en mix av henne, Oslodottern och Oslosonen där. Hon fick ju låna deras möbler och lite annat, som ändå bara stod förvarade från då dom flyttade ur sina lägenheter i stan. Det är härligt med många barn och dom ställer upp för varandra. Oavsett åldersskillnad mellan som så är dom sammansvetsade. Syskon är nog den bästa "gåva" jag gett dom.

 
 
jeanette sandelin

jeanette sandelin

10 maj 2012 06:14

de har alltid varandra :)
jag och min syster pratar varje dag. nu är vår mamma dålig och vi stöttar varandra med samtal och lite råd.
kram från dalsland//

http://jeanettish.blogspot.com

 
Karin

Karin

10 maj 2012 07:43

det är en stor gåva om syskon kan hålla ihop och finnas för varandra i vått och torrt. En stor glädje för alla och för dig i all synnerhet

Varm kram
Karin

http://pettasblogg.blogspot.com

 
helga

helga

10 maj 2012 09:07

Precis sådär kände jag också när sonen provade sin kostym. Shit - detta är ju min äldsta och jag blir lite rörd när jag tänker på hur fort allt går.Nästa år tar dottern studenten och sen vet man inte vart de hamnar. Kanske studier utomlands för henne...

http://www.helga1.bloggplatsen.se

 
Rigmor

Rigmor

10 maj 2012 11:55

Jag kan nästan längta tillbaka till den tiden nu...när man hade student i huset och det vara en massa förberedelser, ungdomarnas förväntningar för livet som komma skall, och hur man ängsligt stod där vid sidan av och såg på...Å som du skriver, bästa gåvan man gett dom är nog syskon, nu är det sorgligt i de familjer den känslan inte finns kvar, men den kanske går att reparera när man blir äldre.
Ha en fortsatt bra dag, och vi får verkligen hoppas att det var sista snön för er del den här våren!!
Kram kram

http://www.paradisetbergamon.blogspot.com

 
Tomtan

Tomtan

10 maj 2012 18:22

Läste en intervju en gång. De var en tant som fyllde 100 och reportern frågade hur de kändes "Rätt bra" sa tanten. "Jag fick in yngsta på ålderdomshemmet förra veckan!"
Förälder är ett livsåtagande!

http://entomtastankar.wordpress.com

 
Tomtan

Tomtan

10 maj 2012 18:44

HAr hört nått konstigt..... Hitta på en mailaderess så fungerar de.....

http://entomtastankar.wordpress.com

 
Viola

Viola

13 maj 2012 11:22

Det skrivs ofta att sammanhållningen är stark där det är många syskon.
Underbart när man kan hjälpa varandra. Jag tror att i en stor syskonskara finns det inte plats för avundsjuka och tävlan om föräldras gunst. Det är nog speciellt att vara mamma till 6 barn (jag har tre).Många glädjeämnen men säkert en del oro också. Jag tror inte man kan förbereda sig mentalt hur det är när ungdomarna vill stå på egna ben. För mig var det extra jobbigt när den yngste lämnade hemmet.Men sånt är livet. Det kommer barnbarn - livets efterrätt har någon sagt. Yngsta barnbarnet tar studenten nu i vår. Härligt och inte behöver jag tänka på allt runt omkring, det är bara presenten att fundera på - förresten inte så bara, det är inte småsaker hon önskar sig.
Det här med bloggandet går i vågor. När tid och lust finns är det roligt, men som väl är så finns det annat som också är roligt.
Ha en riktigt fin vår med alla bestyr.
Kram

http://polargrevinnan.blogspot.com

 
Gardenhouse

Gardenhouse

13 maj 2012 17:01

Så fin sammanhållning ni har i familjen!
Syskonen emellan och du som mamma, härligt att läsa.
Lycka till med student tiden ny framåt. Det brukar ju vara en heldel att stå i.
Kram Sussi

http://www.gardenhouse.blogg.se

 
Agneta

Agneta

13 maj 2012 19:40

Hej, Ingrid!
Hittade vägen hit via Polargrevinnan och nu har jag läst o läst så det går väl snart runt i mitt arma huvud.
Så mycket du har omkring dig med alla barnen och visst känns det när flyttlasset går.
Många jättefina foton visar du upp och det är alltid tevligt att få resa i Sverige via datorn.
Lycka till med din strumados...kan vara knepigt det där! Marginalern är små..mycket små om det är Levaxin du står på. Räcker med att höja med bara 25 microgram/vecka för att det ska bli resultat.
Ha det så bra med studentkalas och allt annat som hör till!
Kram, Agneta

http://www.agnetas.name

 
Ingen bild

Katarina

13 maj 2012 23:02

Även om det är ett bra tag kvar så har jag faktiskt börjat gruva lite inför att de ska slussas ut i stora vida världen. Lämna boet. Härligt att ni har sådan fin kontakt och gemnskap :O) Kram Katarina.

 
Ingen bild

sannapanna

14 maj 2012 09:14

Hej hopp,kul att du läser min blogg,jag läser din med o ska bli bättre att kommentera den oxå,erkänner att jag är lite lat på den sidan :) Må gott
Men nu vill vi väl ha lite värme va?? Kram

 
trollmor

trollmor

15 maj 2012 08:58

Jag brukar tänka ibland ,att vad gjorde man utan sina barn. Trodde faktiskt inte att glädjen över dem skulle bli ännu starkare för varje år som går. Här värmer det också i hjärtat över omtanken om varandra i familjen . Det är stort för mig.
Kram på dig

http://trollmor.webblogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingrid - 5 december 2013 02:37

  Alla mina 6 vackra härliga barn.   Nu var det evigheter sedan jag skrev något här. Det här året har verkligen varit händelserikt. Mycket har hänt och händer fortfarande.   Jag hoppar fram till april då jag och yngste sonen flyttade...

Av Ingrid - 17 september 2012 16:00

  Oslosonen och Belle, som föddes 6 augusti här på sjukhuset i Östersund. En riktig sötnos som är rena drömbebisen och mest bara äter och sover :-). De var kvar här ett tag efteråt och jag kunde ju då få träffa och gosa med henne några gånger. ...

Av Ingrid - 8 augusti 2012 15:45

  Här firar vi att sonen ska iväg till Skellefteå och universitetet där för utbildning och bli Datorgrafiker (klickbart). Först tackade han nej, med möjlighet att ändra sig.   Efter att vi inom familjen pratat förstånd med honom, så tog ...

Av Ingrid - 3 augusti 2012 18:30

  Två regnbågar samtidigt inger hopp och framtidstro :-).   I söndags tog Oslosonen med sambo med oss på matmarknad i Ås. Vädret var perfekt och så mycket gott att smaka och köpa där. Jag köpte med en drös tunnbrödskakor. De bakades sam...

Av Ingrid - 16 juli 2012 22:47


  Tjoho! Äntligen har jag haft en bra dag. Det är första dagen på flera veckor som värken hållt sig hyffsat borta. Tom. har jag kunnat sitta och det kan ingen ana vad skönt det är. En så vanlig sak som att sitta har jag inte kunnat gjort under ...

Presentation

6 barns mor. Vuxna utflugna barn, barnbarn + 1 tonåring som går sista året på gymnasiet. Irrar runt lite i tillvaron och söker plattan att stå på inför att både barnen och jag står på egna ben :-).

Länkar

Översättning

Senaste inläggen

Gästbok

Välkomna besök from 3/3-12

Bloggar jag följer

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards